Grecotel Villa Oliva op Kreta

Deel dit artikel

Ook Selectair-medewerkers gaan op vakantie. Zoals marketingcoördinator Kathy, die met haar vriend en haar zoontje naar Kreta trok. Lees hieronder het verhaal van hun familievakantie onder de Griekse zon.

De verwachtingen

Hoewel ik zelf in de reissector werk, vind ik het toch steeds moeilijk om een vakantie te kiezen. Ik ben geen gemakkelijke klant. Ik houd van kleinschalige hotels en verblijf het liefst op basis van ontbijt. Mijn vriend en ik genieten namelijk enorm van het uitzoeken waar we ’s avonds gaan eten. Bovendien zijn we geen planners. Op voorhand vastleggen wat we gaan bezoeken is niet aan ons besteed, dus er moet voldoende te bezichtigen zijn in de buurt. Nog op ons verlanglijstje stond een familiekamer, zodat mijn zoontje op tijd kon gaan slapen en wij nog wat konden opblijven. Een hele waslijst, dus.  Maar toen ik de foto's van Grecotel Villa Oliva zag, was ik meteen verkocht.

Het hotel: Grecotel Villa Oliva

Grecotel Villa Oliva is een boetiekhotel op Kreta dat - na een volledige renovatie - nog maar terug open is sinds 2017. Het gebouw telt slechts twintig kamers en is gezellig klein. Hierdoor hadden we het gevoel dat we het domein helemaal voor onszelf hadden. Meestal zat er niemand anders in het zwembad. Door die kleinschaligheid had het personeel ook de kans om ons echt te leren kennen en een praatje te slaan. We voelden ons alles behalve een nummertje. Het personeel was aanwezig, maar niet opdringerig. We voelden ons er meteen thuis.

Een familieappartement

Wij verbleven in het familieappartement (yes!) met tuinzicht. Het bestond uit twee aparte slaapkamers, elk met een eigen badkamer. In de tweede slaapkamer stond een televisie (drie keer raden welke kamer mijn zoontje koos) en ook een kleine keuken. De kamers waren sober maar stijlvol ingericht in witte tinten en werden perfect onderhouden. De uitstekende airconditioning maakte van de kamers een oase van koelte tegenover de hitte buiten. Een van de kamers gaf uit op een terras met tafel en stoeltjes, en met uitzicht op het zwembad.

Ontbijten als VIP

Het ontbijt werd elke dag opgediend in de prachtig onderhouden tuin, onder grote parasols, met zachte muziek op de achtergrond. Heel stijlvol. Er was geen ontbijtbuffet, maar tafelbediening. Het personeel bracht elke ochtend vers fruitsap en koffie of thee, een assortiment broodjes, een selectie zoet en hartig beleg, vers fruit en yoghurt en een schaal met patisserie. Eitjes mocht je ook gratis bestellen. Op sommige dagen stond er voor de liefhebbers ook een fles champagne koel. Je kunt wel begrijpen dat we ons een echte VIP voelden.

De omgeving

Grecotel Villa Oliva ligt in Adelianos Kampos. Dat is in Rethymnon, maar niet in de stad zelf. De ligging is perfect voor wie graag alles in de buurt heeft, maar weg wil blijven van de massa. Je hebt er alles wat je nodig hebt  op wandelafstand van het hotel: verschillende restaurants, winkeltjes, supermarktjes, bankautomaten, cafeetjes, ijssalons, een bakker, een apotheek, excursiebureaus, het strand.  Het is geen grootstad zoals Rethymnon stad, maar dat vonden wij een voordeel. Zo hadden wij lekker veel plaats op het strand en in de zee. En als we toch naar de grootstad wilden, dan was dat maar een kwartiertje rijden. Wij waren met de huurwagen, maar het openbaar vervoer bleek ook perfect geregeld.

Het strand

De zee is niet zichtbaar vanuit het hotel, maar is vlakbij. Je hoeft alleen de straat over te steken en via één van de gezellige beach bars door te steken naar het strand. Op het strand is weinig volk in vergelijking met de grote badsteden. Bovendien konden we ook gratis gebruik maken van het strand aan het wat verder gelegen hotel Grecotel Creta Palace, omdat het tot dezelfde keten behoort als ons hotel. Met de huurwagen kwamen we onderweg nog heel wat verborgen strandjes en baaitjes. Aan strand geen gebrek dus! Je kunt op Kreta trouwens heerlijk snorkelen: de vissen zwemmen zo rond je voeten!

De uitstapjes

Het hotel is perfect gelegen om uitstapjes te doen. We zijn naar Chania geweest (een stad met een mooie oude haven, op een uurtje rijden), Rethymnon stad (een vrij commerciële badplaats maar met een mooi oud stadsgedeelte met gezellige restaurants, op een kwartiertje rijden), en we hebben met de veerboot een dagexcursie gemaakt naar de idyllische eilanden Balos en Gramvousa. Kreta is enorm gemakkelijk om te verkennen, ook met het openbaar vervoer (de bus stopt voor de deur van het hotel).

We hebben genoten!

Kortom: we hebben genoten! Kreta is een topbestemming. Het hotel zou ik ook aan iedereen aanbevelen, zeker als je net als ik fan bent van kleinschalige hotels met een persoonlijke service, en een ligging die centraal is maar toch niet te druk. Wil je ook graag dezelfde reis maken? Vraag ernaar bij je reisagent! Hij of zij brengt je er met plezier naartoe.

Tim helpt je graag verder

Selectair Reizen Gery - Pacific travels

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.